Az MTA szerint az oktatás helyzete nemsokára kezelhetetlenné válik

Megosztás

Állásfoglalást adott ki a Magyar Tudományos Akadémia Közoktatási Elnöki Bizottsága a pedagógusok anyagi megbecsüléséről, amelyben leszögezik: a mérések szerint egyre romlanak a magyar diákok eredményei, nem csökken az iskolát korán, végzettség nélkül elhagyók száma.

„Változás kell ahhoz, hogy a közoktatás helyzete kedvező irányt vegyen. A Magyar Tudományos Akadémia szorgalmazza ennek a változásnak az elindítását. Kérjük a Kormányt, hogy ebben – a szakmai szervezetekkel együttműködve – vállaljon vezető szerepet”

– írják.

Szerintük a „jelenlegi helyzet nem tartható fenn”, kiváló oktatási rendszer nélkül nem tudunk lépést tartani térségünk országaival, még kevésbé valósulhat meg a felzárkózás a fejlett nyugati vagy az ugrásszerűen fejlődő távol-keleti országokhoz.

„Diákjaink problémamegoldó képességének szintje már a fejletlen országokéhoz közelít, az iskolai teljesítmények családi háttér általi meghatározottsága tekintetében pedig a világ legproblematikusabb országai közé tartozunk.

Tudományos elemzések egybehangzó eredményei szerint a közoktatás eredményességének legfőbb meghatározó tényezője a pedagógus, és amint azt számos tény mutatja, a magyarországi pedagógusok helyzete különösképpen nehéz.”

– teszik hozzá.

Az állásfoglalás szerint a legsúlyosabb probléma a témában, hogy mind kevesebb tehetséges fiatal választja a pedagógus-hivatást, és „gyors beavatkozás nélkül a helyzet hamarosan kezelhetetlenné válik”. A probléma legfőbb oka szerintük a pedagógusfizetések helyzete, hiszen „amikor egy fiatal pályát választ, érdeklődése mellett az egyik legfontosabb mérlegelési szempont a várható kereset, a családalapításhoz és a biztos megélhetéshez szükséges jövedelem”, azonban „az utóbbi időszakban a pályakezdő tanárok jövedelme nem elegendő az értelmiségi életfeltételek biztosításához sem”.

A tanárok fizetése olyan távol áll más szellemi foglalkozásúak fizetésétől, hogy az kifejezetten taszító hatású

– írják.

Kapcsolódó hír, hogy Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter az EU-s pénzek megérkezéséhez kötött egy béremelési ígéretet a szektorban, ami a kormányzati kommunikáció szerint 2024-re 30%-os bérnövekedést hoz maga után. A valóság azonban belerondít a szépnek tűnő számokba, az inflációt is belekalkulálva ugyanis kiderül, hogy ez alig jelent 6%-os fizetésemelést az oktatóknak. Erről itt olvashatnak többet.

Amennyiben ön is hozzájárulna a független média fennmaradásához és a vidék valódi híreinek bemutatásához, kérjük erre a linkre kattintva támogassa munkánkat!

Kapcsolódó cikkek